Farvel til mos og måske en flaske mindre?

14. juli 2008

Alder:
11 mdr.

Farvel til mos og måske en flaske mindre?

Hej Helen

Så er Marc og jeg tilbage med spørgsmål om mad igen igen. Den sidste 1½ måneds tid har ellers bragt os langt i forhold til maden. Marc kom over sine mange lange forkølelser efter start i vuggestuen - drak sine flasker igen. Hans vægt gik i stå de to måneder men han har indhentet sin kurve igen og vejer ca 9,7 kg nu.

Samtidigt begyndte han at tygge den mad han fik i bidder. Vi spiser sammen nu kl 18 og han får tilbudt vores mad i små stykker som han selv sidder og putter i munden - en del kommer ud igen - men en del bliver også derinde. Samtidigt fylder vi efter med moset/blendet mad samt lidt dessert (frugtmos / tykmælk / yoghurt)

Han er samtidigt blevet rigtig dygtig til at drikke af sit lille glas - og kan nu tømme et sådant lille 50 cl glas når han er tørstig.

Så en plan for dagen - når han ikke er i vuggestue ser sådan ud:

Står op kl 6 - ligger og vågner i mors og fars seng - får havregrød lavet på sødmælk kl 7

kl. 9 - får lidt frugtmos og vand inden han tager sin formiddagslur kl 9.30. Sover alt fra 30 timer til 1½ time.

Frokost kl 12 - prøver med rugbrødshapsere - nogle dage ryger der tre-fire hapsere ind og andre dage 1-2 inden han siger nej tak. Sidder desuden med ...

Annonce

... agurkestykker, banan og ost f.eks. Fylder efter med lidt grøntsagsmos.

Kl. 14 - en kiks eller lidt brød/banan

kl. 16 - lidt grød/tykmælk/frugtmos

kl. 18 - aftensmad jf ovenfor

kl. 20 - en flaske 200 ml og puttes

kl. 23.30-24.00 giver vi ham den sene flaske også på 200 ml.

Alt dette går fint - men jeg ved ikke rigtig - nu hvor han snart bliver 1 år - hvordan vi kommer videre til næste skridt? - Flere madstykker og mindre mos - og måske muligheden for at sige farvel til den sene flaske. Det er ingen hemmelighed at hans mor og far gerne ville kunne gå lidt tidligere i seng.

Endelig sker det når han vågner meget tidligt at vi lister en lille flaske i ham for at give lidt mere søvn - prøver ikke at lade det blive en vane - kunne vi evt flytte den sene flaske til morgenstunden. Vi har ellers ikke gjort meget i morgenflasken, da den tog hans appetit fra havregrøden.

Endelig et helt lavpraktisk spørgsmål - når du i dine forslag til madplaner skriver en ½ bolle med smør. Hvordan tænkes det udført i praksis? Jeg ender typisk med bollen uden smør da han gerne selv vil sidde med den og bide i den - og ikke helt ved hvad han skal stillet op med smørret - altså ud over at lege med det ;0)

:0) Marc's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin