Brev:
Farvel til mos og måske en flaske mindre?
14. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Farvel til mos og måske en flaske mindre?
Hej Helen
Så er Marc og jeg tilbage med spørgsmål om mad igen igen. Den sidste 1½ måneds tid har ellers bragt os langt i forhold til maden. Marc kom over sine mange lange forkølelser efter start i vuggestuen - drak sine flasker igen. Hans vægt gik i stå de to måneder men han har indhentet sin kurve igen og vejer ca 9,7 kg nu.
Samtidigt begyndte han at tygge den mad han fik i bidder. Vi spiser sammen nu kl 18 og han får tilbudt vores mad i små stykker som han selv sidder og putter i munden - en del kommer ud igen - men en del bliver også derinde. Samtidigt fylder vi efter med moset/blendet mad samt lidt dessert (frugtmos / tykmælk / yoghurt)
Han er samtidigt blevet rigtig dygtig til at drikke af sit lille glas - og kan nu tømme et sådant lille 50 cl glas når han er tørstig.
Så en plan for dagen - når han ikke er i vuggestue ser sådan ud:
Står op kl 6 - ligger og vågner i mors og fars seng - får havregrød lavet på sødmælk kl 7
kl. 9 - får lidt frugtmos og vand inden han tager sin formiddagslur kl 9.30. Sover alt fra 30 timer til 1½ time.
Frokost kl 12 - prøver med rugbrødshapsere - nogle dage ryger der tre-fire hapsere ind og andre dage 1-2 inden han siger nej tak. Sidder desuden med agurkestykker, banan og ost f.eks. Fylder efter med lidt grøntsagsmos.
Kl. 14 - en kiks eller lidt brød/banan
kl. 16 - lidt grød/tykmælk/frugtmos
kl. 18 - aftensmad jf ovenfor
kl. 20 - en flaske 200 ml og puttes
kl. 23.30-24.00 giver vi ham den sene flaske også på 200 ml.
Alt dette går fint - men jeg ved ikke rigtig - nu hvor han snart bliver 1 år - hvordan vi kommer videre til næste skridt? - Flere madstykker og mindre mos - og måske muligheden for at sige farvel til den sene flaske. Det er ingen hemmelighed at hans mor og far gerne ville kunne gå lidt tidligere i seng.
Endelig sker det når han vågner meget tidligt at vi lister en lille flaske i ham for at give lidt mere søvn - prøver ikke at lade det blive en vane - kunne vi evt flytte den sene flaske til morgenstunden. Vi har ellers ikke gjort meget i morgenflasken, da den tog hans appetit fra havregrøden.
Endelig et helt lavpraktisk spørgsmål - når du i dine forslag til madplaner skriver en ½ bolle med smør. Hvordan tænkes det udført i praksis? Jeg ender typisk med bollen uden smør da han gerne selv vil sidde med den og bide i den - og ikke helt ved hvad han skal stillet op med smørret - altså ud over at lege med det ;0)
:0) Marc's mor